Co je datová schránka?
Datová schránka je speciální elektronické úložiště, které slouží k bezpečnému doručování dokumentů mezi úřady, firmami a občany. Umožňuje tak oficiální komunikaci s orgány veřejné moci v digitální podobě. Pomocí datové schránky můžete odeslat daňové přiznání, získat výpis ze živnostenského rejstříku, komunikovat s jinými firmami a podnikateli nebo odesílat přehledy pro Českou správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu.
Podle zákona musí mít datovou schránku všechny právnické osoby a podnikající fyzické osoby, které jsou zapsané v registru osob – tedy například OSVČ, firmy zapsané v obchodním rejstříku, společenství vlastníků jednotek, spolky nebo obecně prospěšné společnosti.
Datová schránka je povinná také pro advokáty, daňové poradce, insolvenční správce, auditory, soudní znalce, tlumočníky a překladatele. Tuto povinnost mají rovněž orgány veřejné moci, jako jsou úřady, instituce státní správy a samosprávy, školy, notáři a soudní exekutoři.
Datová schránka neslouží jen k odesílání a přijímání úředních dokumentů – nabízí i mnoho dalších užitečných funkcí. Po propojení s Portálem občana můžete jednoduše získat různé úřední výpisy, například z rejstříku trestů nebo z registru řidičů, aniž byste museli osobně na úřad. Pokud si datovou schránku propojíte i s Portálem dopravy, můžete si navíc z pohodlí domova vyřídit nový řidičský průkaz.
