5 vašich nejčastějších otázek

Přeji vám krásný páteční den,

je to již přes týden, co jsem naplno rozběhla konzultace zdarma pro podnikatelky. Všem mockrát děkuji za obrovský zájem! S některými z vás si ještě termín domlouvám a velice se těším na setkání.

Tímto článkem bych vám chtěla přiblížit nejčastější otázky, na které jste se ptaly na konzultacích a možná by vás taky zajímaly odpovědi.

  1. Musím mít živnostenské oprávnění?

ANO, pokud svou činnost najdete v zákoně č. 455/1991 o živnostenském podnikání. Zároveň pokud opakovaně dostáváte peníze za svoji činnost, potom se nejedná o příležitostný příjem.

  1. Kdy musím platit zálohy na zdravotní a sociální pojištění?

Pokud nejste zaměstnaná, na mateřské/rodičovské, nepobíráte důchod a jiné, pak je vaše podnikání pro účely obou pojištění vedeno jako hlavní činnost.  Zálohy se platí v minimální výši.

Pokud JSTE zaměstnaná, na mateřské/rodičovské, pobíráte důchod, pak je vaše podnikání pro účely obou pojištění vedeno jako vedlejší činnost. Zálohy platíte až podle výdělku v druhém roce. Pokud nesplňujete ani jedno, je pro Vás podnikaní hlavní činnost a musíte platit minimální zálohy na sociální a zdravotní pojištění.

VÝJIMKA: Pečující osoba o jedno dítě do 7 let, popřípadě o dvě děti do 15 let.  Z hlediska zdravotní pojištění bude podnikání vedlejší činnost, ale sociální pojištění hlavní – je tedy povinnost platit minimální zálohy. POZOR, nutně musíte zohlednit docházku do zařízení – předškolní děti maximálně 4 hodiny/den a školní děti musí chodit jen na vyučování.

  1. Jak je to s elektronickou evidencí tržeb?

Oficiálně pro všechny etapy spí až do konce roku 2021.

  1. Musím mít podnikatelský účet, když podnikám?

ANO, prvním důvodem je, že ve všeobecných podmínkách banky je napsáno, k jakému účelu může být účet použit a druhým důvodem je, že při případné kontrole budete předkládat celý výpis z bankovního účtu. Osobně mám zdarma účet u FIO banky.

  1. Jak je to s reklamou na Facebooku?

15 dnů poté, co vám Facebook pošle fakturu za reklamu, je třeba se přihlásit jako tzv. identifikovaná osoba, poté podat daňové přiznání k DPH do 25. dne následujícího měsíce DPH a zaplatit 21% DPH. Identifikovaná osoba znamená, že jste se stali „plátci“ DPH pro přeshraniční plnění.

Chcete podnikat bez starosti, že jste něco udělala špatně? Právě pro vás jsem vypsala nový vylepšený kurz „Jak na formality a účetnictví na začátku podnikání“. Kurz je naplánovaný tak, abyste mohla podat daňové přiznání za rok 2020 s mojí podporou a kontrolou v rámci kurzu.

Přeji vám krásný víkend

Martina Nýčová

PS: Všimli jste si mého nového checklistu – ke stažení zde: „10 praktických věcí, na které nezapomenout na konci roku 2020“.

Účetnictví a daně mě provází životem již téměř dvacet let. Fascinuje mě jejich vývoj a neustálé změny, které člověka drží stále ve střehu. Cítím, že mým posláním je pomáhat osvětlovat tuto problematiku a motivovat k dalšímu studiu. Můj příběh si můžete přečíst zde
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.